Meny

Connect Shops

Vanliga frågor

Vad ingår i connect shops?

Connect Shops kopplar trygghetsknappens larm till en av dina grupper i Trygve, med upp till 10 mottagare. (Om ni vill använda tjänsten till grupper med fler än 10 medlemmar behövs även en licens för Centrumsamverkan, som vanligen tecknas av företagarföreningen eller centrumledaren.)

Vad behövs för att installera tjänsten?

En flic-knapp och en internetansluten smartphone, läsplatta eller MacDator. (IOS, Android eller MacOS). Själva installationen tar mellan 5-10 minuter och ni följer instruktionerna i mitt.trygve.se

Var skall jag fästa knappen?

Knappen har en självhäftande baksida och ni fäster den på ett ställe där den är lätt att nå, men samtidigt inte utlöser falska larm. Om knappen flyttas och börjar tappa fästförmåga kan ni lossa baksidan och skölja bort smuts, så blir den nästan som ny igen.

Vi är flera anställda eller har en större butik, fungerar det ändå?

Ja, så länge knappen når en internetuppkopplad enhet som är inställd för att skicka larm till Trygve. Flera knappar kan kopplas till samma enhet och larm, vilket bör täcka de flesta butikerna. Knappen når upp till 50m och ni testar enkelt om knappen har uppkoppling. Det är olika för mottagande enheter så kontakta oss om er butik och så ser vi om det är möjligt idag eller bör utvecklas framöver.

Vilka bör ingå i gruppen som larmet når?

De som har störst möjlighet att snabbt hjälpa vid en otrygg situation såsom alla anställda, era butiksgrannar och eventuella centrumvärdar/väktare om sådana finns.

Hur bör man agera då någon trycker på knappen?

Grundinställningen är att närmast hjälper efter förmåga och vi rekommenderar att varje grupp diskuterar hur tjänsten bör användas och sätter förväntansnivån.

Vad gör vi med det rapporterade larmet efter det att situationen är löst?

När ni får tillfälle så öppna Trygve-appen och tackar era grannar för hjälpen innan ni markerar händelsen som avslutad. Om det var ett falsklarm så kan ni i appen radera händelsen och då försvinner det.

Måste alla i gruppen eller centrum ha en knapp?

Nej, och de utan knappar har en mycket viktig roll! Alla deltar efter förmåga och har man möjlighet att avstyra en otrygg situation så kommer man märka att det finns få saker som känns så bra som att hjälpa andra.

Behöver man vara på plats i butiken om en anställd eller butiksgranne larmar?

Nej, alla mottagare får en pushnotis oavsett var ni befinner er så länge ni har internetuppkoppling. Om ni inte önskar ta emot larm, exempelvis på er semester, kan ni tillfälligt stänga av notiserna från gruppen i appen.

Får man sprida bilder på personer som uppträtt underligt eller misstänks ha stulit?

Ni har laglig rätt att sprida denna typ av information till begränsade grupper, vilket ni kan göra i appen. Läs Trygves uppförandekod för mer information om kommunikation i Trygve.

I vårt centrum har vi väktare, får de ta emot larmen?

Absolut, väktare får delta i Trygve-grupperna och får larmen till sina telefoner på samma sätt som övriga mottagare.

Hur snabbt går larmet?

När ni håller inne knappen (ca två sekunder) så går omedelbart ett larm till Trygve, som automatiskt skickar en push-notis till alla mottagarnas telefoner, med förbestämd information och plats på kartan, så att ni genom samverkan kan lösa de flesta situationerna.

Varför behöver jag även ladda ner appen flic?

Knappen kommer från flic och när ni håller inne knappen så berättar knappen för flic-appen att ett larm ska skickas till Trygve.

Vilka står bakom flic?

Shorcut labs är ett svenskt innovativt företag och ni hittar informationen på deras hemsida

Hur byter jag batteri i knappen?

För att byta batteri så greppar ni silikonändarna på knappen och vrider motsols. Sen kan lyfta av toppen och sätta in ett nytt knappcellsbatteri (CR2016).

Fler vanliga frågor och support finner ni på Flic FAQ.

Knappen har två års hårdvarugaranti och ni läser mer på Flic garanti